Tekst Heleen Grimmius
Foto Inge van Mill

Het is half een. Met kwieke pas stapt NT2-docente Petra Roël door de gangen van de Radboud Universiteit op weg naar haar lokaal waar zo de les begint. ‘Deze groep is heel gemotiveerd om Nederlands te leren. Het is leuk om te zien hoe analytisch ze met taal bezig zijn.’

‘Goedemiddag’, groet Roël als de studenten binnenkomen. Ze haalt een stapel papieren uit haar tas en knipt de beamer aan. ‘Dit bericht zag ik in de krant’, zegt Roël. ‘Kunnen jullie me vertellen waar het over gaat?’ Zeven studenten kijken aandachtig naar het scherm. Fluisterend oefenen sommigen de woorden. ‘Een wedstrijd voor grote neuzen?’ oppert een student. ‘Heel goed!’, prijst Roël. ‘Het gaat over het WK Grote Neuzen. Er staat dat de winnaar bescheiden is. Wat betekent dat, bescheiden?’ ‘Ik ken wel ‘gescheiden’, aarzelt de Syrische Rami. ‘Bescheiden of gescheiden: het is maar één letter verschil, maar het betekent iets heel anders’, lacht Roël. ‘Ik zou zelf niet meedoen met zo’n wedstrijd, hoe is dat in jullie cultuur? Vinden mensen in jullie land grote neuzen mooi?’ ‘Nee, niet echt’, concludeert Rami voorzichtig. De beamer gaat uit en de boeken komen op tafel.

Studenten

Bruidsjurkenontwerper

‘Ik werk al bij Radboud in’to Languages sinds mijn eigen studietijd’, vertelt Roël. ‘Ik studeerde Nederlands en gaf als vrijwilliger Nederlandse les op een azc. Ik vond dat zo leuk, dat ik ben overgestapt naar de studie Toegepaste Taalwetenschappen; daar wordt meer aandacht besteed aan didactische vaardigheden en aan wat er in je hoofd gebeurt als je een taal leert. De groepen die ik momenteel lesgeef in de intensieve cursus, vormen een gemixt gezelschap: vluchtelingen, expats, medewerkers van de universiteit, een missionaris uit Brazilië en zelfs een Syrische bruidsjurkenontwerper. Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal hoogopgeleid zijn. Dat merk je direct: ze willen precies weten hoe het zit in de taal. Natuurlijk leg ik dat uit, maar als NT2-docent vertel ik alleen wat functioneel is. Ik ga bijvoorbeeld niet het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke woorden uitleggen; dat weten de meeste autochtone Nederlanders toch ook niet? Maar regels over woordvolgorde leer ik bijvoorbeeld juist wel weer: waar wij dat automatisch goed doen, moeten zij echt de regels toepassen.’

Docent voor het schrijfbord

Erkenning

Het is een van de aspecten waarin het vak van NT2-docent verschilt van dat van de reguliere leraar Nederlands. Dit voorjaar werd Roël, als eerste NT2-docent, genomineerd voor de verkiezing van de ‘Beste leraar Nederlands’; georganiseerd door het genootschap Onze Taal in samenwerking met het KRO-NCRV radioprogramma De Taalstaat. Roël: ‘Ik heb niet gewonnen, maar ik ben wel heel blij met de nominatie. Het is een erkenning voor dit vak. Er wordt nog weleens gezegd dat je ook Nederlands kan leren van persoonlijke contacten met Nederlanders, maar je leert de taal niet door koffie te drinken bij de buurvrouw. Het is een vak, waarbij je  niet alleen zelf de regels moet kennen, maar ze ook op een goede manier moet kunnen uitleggen.’