Tekst Wouter Jongepier
Foto IND
Het lezersonderzoek VreemdelingenVisie, dat onderzoeksbureau Ruigrok heeft uitgevoerd, heeft waardevolle inzichten opgeleverd. De uitkomsten geven een goed beeld van, onder meer, hoe de lezers VreemdelingenVisie waarderen, welke artikelen het beste worden gelezen en over welke onderwerpen de lezer meer wil weten. Op deze pagina lees je meer over de uitkomsten van het onderzoek en over de aanbevelingen van Ruigrok voor een nog beter magazine.
Uit het onderzoek blijkt dat de grote meerderheid positief is over VreemdelingenVisie. Sterke punten zijn de informatieve inhoud, mix aan interessante onderwerpen en de leesbaarheid van de artikelen.
Er is ook ruimte voor verbetering: het magazine kan inhoudelijk nóg beter aansluiten bij de interesses en de informatiebehoefte van de lezers, en er zijn kansen om een groter en breder publiek te bereiken met de VreemdelingenVisie. De redactie gaat met de uitkomsten en aanbevelingen aan de slag om het magazine verder te verbeteren.
Respons: ruim 200 lezers deden mee
De digitale vragenlijst is helemaal ingevuld door 160 abonnees (lezers die op de verzendlijst staan en de VreemdelingenVisie automatisch in de mailbox ontvangen) en 42 niet-abonnees (‘losse’ lezers).
Meeste lezers zijn betrokken bij de migratieketen
Zowel abonnees als niet-abonnees zijn vaak overheidsmedewerkers die werken met migratievraagstukken. Van de abonnees werkt 26% in de kleine keten (IND, COA, DTenV) en 33% werkt bij een andere overheidsinstelling. Zij komen in aanraking met het magazine via kanalen van de IND, het COA of de DTenV. Een grote meerderheid van de totale groep lezers, 86%, werkt met migratievraagstukken.
VreemdelingenVisie vooral informatief voor het werk
De belangrijkste leesmotivatie is de informatieve inhoud voor werk. Abonnees zijn daarnaast specifiek geïnteresseerd in actuele ontwikkelingen en het perspectief van medewerkers binnen de keten.
De meest aansprekende en best gelezen artikelen zijn verhalen van medewerkers in de migratieketen, artikelen over lopende samenwerkingen binnen de migratieketen en uitleg over complexe onderwerpen op het gebied van migratie.
Veel bezoeken oudere edities
Opvallend is dat het merendeel van de aandacht in 2024 gaat naar oude nummers. In 2024 zijn er in totaal, afgerond, 40.000 artikelen bekeken. 35% daarvan zijn artikelen die in hetzelfde jaar zijn verschenen. Gecorrigeerd naar sessies van langer dan 10 seconden (daadwerkelijke lezers) dan stijgt dit percentage naar 46%. Maar met andere woorden: de meerderheid van de gelezen artikelen stamt uit eerdere jaren.
Grote meerderheid van de abonnees en niet-abonnees is positief over het magazine
De lezers vinden de informatieve inhoud, mix aan interessante onderwerpen en leesbaarheid sterke punten van het magazine. Abonnees zijn ook positief over: ‘de begrijpelijkheid van de artikelen’ (94% positief)’, de schrijfstijl (85% positief), ‘de onderwerpen van de artikelen zijn interessant’ (84% positief).
Het magazine draagt bij aan een beter beeld van de migratieketen: 77% van de abonnees en 78% van de niet-abonnees is het hier (helemaal) mee eens.
Inhoudelijk nóg meer aanspreken
Er is ruimte voor inhoudelijke verbetering om nóg meer aan te spreken. Lezers zouden bijvoorbeeld nog meer willen weten over de achtergrond en ontwikkeling van beleid, de persoonlijke beleving van medewerkers in de migratieketen, de organisatie van de opvang, de Europese context en de vergelijking van Nederland met andere (EU)-)anden.
Daarnaast hebben sommige lezers behoefte aan meer kritische verhalen en aan meer verschillende perspectieven, zoals die van een organisatie buiten de kleine keten.
‘Behoud de sterke punten en vergroot het bereik’
Blijf aansluiten op de behoefte van de lezers, beveelt Ruigrok aan: schrijf over het werk van de migratieketen, maak informatieve verhalen én human interest-artikelen. Zorg bovendien voor een goede balans van verschillende onderwerpen en perspectieven. Daarbij moeten de sterke punten, onder andere de goede leesbaarheid, natuurlijk behouden blijven.
Het bereik van VreemdelingenVisie is beperkt terwijl het magazine een breder en groter publiek zou kunnen hebben. Ruigrok raadt daarom aan om te werken aan de bekendheid en de digitale aanwezigheid onder zowel de abonnees als het brede publiek. Ook door beter aan te sluiten op de interessegebieden van de doelgroep en beter in te spelen op de leesmotivatie kunnen potentiële lezers bereikt worden.
Meedenken over VreemdelingenVisie?
De redactie gaat met de aanbevelingen aan de slag. Wil je meedenken over de verbetering van VreemdelingenVisie? Heb je ideeën over het vergroten van de lezersgroep? Of een tip voor een artikel? Meld je dan bij de redactie. Dank!
Aanmelden VreemdelingenVisie
Wil je de VreemdelingenVisie voortaan in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan bij de redactie en je krijgt een bericht als er een nieuwe editie van VreemdelingenVisie is gepubliceerd.